Monday, December 17, 2012

Coming To America

My husband and i decided to go to US for our next vacation. We've been to Paris, London, Greece, Cape Town, Armsterdam, Belgium, Germany, Switzerland, Jeddah and Mecca, Australia, NZ, Japan, Korea, HK, Bangkok, China and many places before except US.  Kalau mau pigi US bukan senang sebab kena apply for visa lagi and kena attend interview lagi.  Macam-macam pengalaman orang aku dengar untuk masuk ke US ni.  Ada yang problem masa interview dan ada juga yang sudah dapat visa tapi ada masalah di airport US.  Strick konok.  Aku pun tidak dapat gambarkan strick macam mana tu.  Adakah sama macam pigi ke Australia/NZ or even worst?

Setelah melengkap Borang Permohonan Visa dan dokumen yang diperlukan, me and hubby telah dijadualkan untuk menghadiri temuduga visa pada 3 Disember 2012 jam 10.00 pagi di Pejabat Kedutaan US, Jalan Tun Razak KL.  

Berdebar-debar jantungku takut ndak dapat jawab interview ;p.  Hahaha.... Lamanya sudah ndak menghadiri temuduga.  Macam mau cari kerja la pulak.  Kami sampai awal di Pejabat Kedutaan sekitar dalam jam 9.00 pagi.  Mula-mula berurusan di luar Information Counter, kami kena minta surat panggilan temuduga dan tinggalkan kad pengenalan kami.  Bila masuk di dalam pondok information counter tu, rupa-rupanya semua barangan elektronik seperti handphone, power bank, internet 4g yes dan termasuklah kunci kereta yang ada alarm kena ditinggalkan di situ.  Eksen betul tu pak sekuriti.  Malas aku.  Lepas tu, kami pun masuk la ke dalam Bangunan Kedutaan.  Cantik juga bangunan dan kawasan sekitarnya.  Sayang handphoneku kena tahan.  Kalau ndak banyak lagi foto boleh diambil.  Hehehe..


Sempat curi-curi snap foto walaupun tidak dibenarkan oleh Pak Sekuriti. 
(Foto ini diambil setelah sesi temuduga selesai. Hehehe...)

Masuk saja kami di bangunan tu, kami dikasi nombor.  Kami interview yang couple punya.  Maksudnya bukan individu.  Aku pikir kena interview saturang-saturang.  Nasib boleh pulak interview "couple". Terus aku ada keyakinan sedikit.

Ndak sampai 10 minit menunggu, nombor kami dipanggil.  Kena suruh berurusan di kaunter pertama dulu.  Kaunter pertama ni terbuka.  Semua orang boleh dengar kalau kami bercakap.  Di kaunter pertama dia tanya kami saturang-saturang samada pernah pigi ke US kah sebelum ni.  Of course la NO.  Perempuan India tu nampak garang dan tidak friendly.  Dia minta kami dokumen-dokumen yang diperlukan (surat panggilan temuduga, gambar, borang bayaran visa).  Lepas tu dia suruh kami duduk untuk panggilan seterusnya.  Aku pikir time tu juga mau di interview... rupanya itu baru step 1.

Ndak lama kemudian nombor kami dipanggil semula (Tak sampai 10 minit kami tunggu).  Kali ni kami ke kaunter kedua.  Kaunter kedua yang interview kami tu is a chinese lady.  Kali ni kami berurusan di kaunter transparent tetapi ada pintu.  Maksudnya orang yang tengah menunggu masih boleh tengok kita during the interview tapi tak boleh dengar suara kita dengan jelas.  Lega sikit rasanya sebab the lady agak friendly dan menyambut kami dengan senyuman.  Dia cuma ambil thumbprint kami.  Lepas tu dia suruh kami duduk semula untuk interview seterusnya. 

So, duduk la lagi kami tunggu nombor kami kena panggil.  Sementara menunggu, aku tengok ada juga orang yang cepat kena interview dan ada juga yang lama.  Tambah nervous aku.  Ndak sampai 10 minit... nahh... kena panggil lagi pigi masuk ke kaunter 3.  Kaunter 3 ni pun sama macam kaunter 2.  Ada pintu tertutup. Yang interview kami kali ni pompuan orang puteh.  Hehehe.... Agak friendly.

Mula-mula dia tanya samada kami pernah pigi US kah sebelum ni.  Of course la jawab NO.  Then seterusnya dia buat apa kami mau pigi US.  Aku jawab la pigi holiday.  Terus dia senyum-senyum.  Memandangkan balik2 dia tanya aku yang jawab, so dia concentrate tanya aku.  Soalan-soalan yang dia tanya adalah seperti berikut:-

1.  Apa kaitan hubungan aku dengan my hubby - takkan la aku cakap sugardaddy kan ;p.  Hahaha...

2.  Brapa lama sudah kahwin?

3.  Ada anak kah?

4.  Ada family kah di US?

5.  Di US nanti pigi ke mana?

6.  Ke mana lagi negara-negara yang pernah kami lawati (Time ni aku jawab punya banyak sampai aku tidak ingat negara-negara yang aku sudah pernah pigi.  Dia senyum-senyum saja.  Dia cakap kami kuat travelling sampai boleh tau dari passport kami saja.  Hahaha)

7. Aku kerja sebagai apa dan di mana? (Soalan ini juga ditujukan kepada my hubby) - ini kira soalan terakhir.

Lepas tu dia cakap dia berpuashati dengan kami dan yang paling aku ingat ayat terakhirnya ialah,        "I am very happy to approve your visa.  You may collect it at Wisma MCA tomorrow at 3pm" (sambil kasi kami kad putih ini.  Yahoooo... kami dapat kad putih akhirnya... YES!)


Punya la aku senyum lebar time tu.  Aku ucap tqvm la sama dia bah.  Macam aku terkejut bah sebab ndak pulak banyak dia soal kami dan aku rasa ndak sampai 10 minit bah interview kami ni tamat sudah. Padahal banyak sudah dokumen aku sediakan.  Dia tak minta pun dokumen seperti penyata bank la, surat pengesahan la etc.  Maybe memang nasib kami la dapat penemuduga yang tidak cerewet.  Time aku keluar tu aku tengok orang di kaunter sebelah kami masih belum habis di interview sedangkan orang tu dulu masuk dari kami time kami berurusan di kaunter 2 lagi ya.

Selesai saja interview tu, kami terus keluar dari bangunan tu and claim our things at the Information Counter.  Kami selesai sekitar jam 9.45pagi.


Sempat posing selepas interview with my happy face... 
(Time ambik foto ni tu pak sekuriti belum sedar.  Hehehe)


So, the next day nya... jam 3pm kami datang ke Wisma MCA to collect our passport and here it is....  


Visa diluluskan for 10 years babe!  Yahoooo......



And If u ask me, which cities of America yang paling aku mau pigi.... 

jawapannya.....

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@

@


New York city...  here i come!




7 comments:

Jue said...

huhu..Sioknya pi melancong...heheh..Enjoy ur holiday ok...

Unknown said...

boleh kirim barang ka? hehehe

Nora said...

Wah bestnya,

Nanti jangan lupa update ya..:-D

CHINA DOLL said...

Jue - Tq
Nora - Hopefully la... jangan la aku ni hangat2 taik ayam. Hehehe...
Nanie - apa yg ko mau kirim tu? Mcm ada susah sikit aku mau gerak ni pasal kami ikut tour. Kalau ko harap coach...better ko beli coach di JPO. Lagi murah. Kumpul duitmu mana tau ko mau kirim LV. I'm travelling to Paris next year April 2013.

Unknown said...

bah LV la.. sempat lg aku mau kumpul duit klu April.. coach wrislet tu bah aku mau minta kirim..

CathJ said...

memang cerewet betul mau apply visa... tapi utk kebaikan juga lah.. :)

selamat melancong... :D

Anonymous said...

off white clothing
kyrie irving
kyrie spongebob
golden goose official
golden goose superstar sale