Tuesday, May 19, 2009

Umrah 2009

Day 1 (7 Mei 2009)

Bertolak dari KK ke Brunei jam 6.05 petang @ BI826 (Royal Brunei). Rombongan kami adalah seramai 61 orang dan semuanya orang Sabah - mostly orang Tawau. Pakej Umrah kami diatur oleh Tabung Haji Travel. Sempat lagi aku terjumpa dan bertegur sapa dengan si Azmi Jumat di airport KK tapi malangnya dia tak kenal aku. Lucu. Pasal aku jadi ninja kot (Pakai jubah & tudung hitam. All black). Hehehe. Tiba di Brunei jam 6.45 petang dan connecting to Jeddah jam 8.20 malam @ BI083 (Royal Brunei). Penerbangan memakan masa lebih kurang 10 jam. So, tidur ayam la dalam kapalterbang.

Day 2 (8 Mei 2009)

System Down
Tiba di Jeddah jam 1.50 pagi (Waktu Jeddah). Di Malaysia mungkin dalam jam 6.50 pagi time tu. Perbezaan waktu dalam 5 jam. Waktu di Malaysia lagi ke depan.  Turun dari kapalterbang kena naik bas pigi ke airport. Nasib la masa naik bas tu pihak Jeddah tidak asingkan kami mengikut jantina. Buruk airport Jeddah nya ni. Macam LCCT. Hehehe. Heran la pasal negara begitu kaya tapi airport kecik sejemput. Sampai jak di airport kami diminta berbaris mengikut mahram masing-masing untuk proses imigresen. Lamanya kami berbaris.... sempat aku birak lagi. Entah macam tak efficient la cara dorang tu kerja. Sekali bila turn lakiku, ada masalah la pulak. Aduiii... kesian darling aku berdiri depan Pak Arab Imigresen. Ngam-ngam time darling aku letak jari sambil diambil gambarnya, time tu jugak system down. Aduii... kami yang perempuan (mummy & sisters) kena suruh keluar ambik beg sementara my hubby kena suruh tunggu di dalam. Time tu ada 2-3 orang dalam group kami yang kena tahan jugak. Endukk... kesian my darling.... Lama jugak la kami menunggu. Bayangkan dari jam 1.50 pagi. Akhirnya my hubby adalah orang yang terakhir dapat keluar. Itu pun dapat keluar jam 6.00 pagi ya!!! Kesian... sabarrrr jer la... dugaan.....

Di Madinah
Ok... lepas tu kami pun naik bas menuju ke Madinah. Perjalanan ke Madinah memakan masa dalam 5 jam gitu rasanya. Sepanjang perjalanan cuma ada pemandangan bukit-bukau, pasir dan batu-batan. So, jawapannya tidur ayam lagi la dalam bas.

Sembahyang Jumaat
Tiba di Madinah dalam jam 11.00 pagi. Check in hotel dan terus rush pigi Masjid Nabawi untuk Sembahyang Jumaat. Kiranya first time la sembahyang Jumaat ni. Kantoi. Hihihi. First time masa masuk Masjid Nabawi, takut konon kami hilang/sesat. My mummy asyik-asyik ingatkan kami supaya menghafal nombor/nama pintu setiap kali masuk masjid.  Pasal masjidnya kan besar dan banyak pintu. Kalau keluar salah pintu karang sesat balik ke hotel. Oooh... takutttt.... di sana kita tak boleh action/tembirang/cakap besar.  Pasal takut nanti takbur!! So, maknanya mulut kena ada insuran!!! Kena banyak ber-Astaghfirullah.... Semasa berada di sana, kami adik beradik mengelak dari bertentang mata. Pasal tau la perangai kami yang sot-sot ni. Sebab eye contact kami ibaratkan komunikasi bagi kami adik beradik. Hehehe....


Masjid Nabawi
Cerita pasal Masjid Nabawi ni, memang besar laa... dan ramaiiiiii orang.... cantik lagi tu dalamannya. Moden. Kalau time subuh, atap pun boleh terbuka/tertutup.  Aku tak dapat ambil gambar dalam masjid pasal polis masjidnya strict gila!! Tak boleh bawa handphone and camera! Setiap kali masuk masjid mesti kena check beg dan badan. Tapi menurut my hubby, kawasan lelaki tak pula strict sebab my hubby sentiasa bawa handphone ke masjid. Hmm... pelik. Lucu juga bila kami masuk masjid Nabawi ni, polis masjidnya (perempuan Arab ninja bertudung/tutup habis tinggal mata saja) sentiasa menjerit-jerit dengan kami menyuruh kami jalan ke depan, ke tepi, ke siring dan sebagainya sebab masjid agak full. Contoh ayat dorang adalah seperti "Ibu-ibu, ke kiri ibu" or "Ibu, di depan" or "Ibu di depan... itu jalan". Mengkali terlampau banyak orang Indonesia/Malaysia buat Haji or Umrah sehinggakan dorang boleh bercakap Bahasa Melayu/Indon. Kah hafal dialog? Hehehe.


Hotel
From hotel kami ke Masjid Nabawi jalan kaki dalam 15-20 minit gitu. Kami tinggal di Hotel Al-Shark Manazeli <---- pelik nama hotelnya macam nama jaws. Sepatutnya kami tinggal di Hotel Movenpick yang terletak lebih dekat dengan Masjid Nabawi tapi entah kenapa last minit kena tukar la pulak. Hotel not bad jugak la. Bulih la.... 3*** Tak boleh cerewet.... hehehe... kena banyak bersabar. Aku tak sempat ambik gambar hotel. So, kena check di blog Elsa.


Cuaca
Cuaca di Madinah agak panas. Hmm... mengkali mo mencecah 38-40 celcius. Yang panas tu sebenarnya adalah dari lantai bawah/tar jalanraya. Bahang tu macam naik ke muka dan cahaya mataharinya terlampau silau. Oh! my mummy cakap tak boleh komplen panas sebab nanti kita akan terasa panas betul!! Shhh... tapi sekarang dalam blog boleh lah komplen kan? Hehehe. Sebenarnya bukan komplen. Tapi meng-explain bah ni. Supaya pembaca blog dapat menghayati cuaca sebenar. Hehehe...


Jadual Harian
Lepas sembahyang Jumaat, kami balik semula ke hotel untuk lunch/rehat sekejap. Then jam 3.00 petang kena bertolak semula ke masjid untuk solat Asar. Lepas Asar balik semula ke hotel untuk rehat/mandi. Then bertolak semula ke masjid untuk solat Maghrib & Isya. Lepas tu balik semula ke hotel untuk dinner. Kira agak lewat jugak la dinner kami ni - around 9.15 malam. Mendidih perut!! 


Ziarah Makam Rasullullah & Perkuburan Baqi
After dinner, dalam jam 9.30pm kami satu rombongan semua berkumpul di lobby hotel untuk bertolak semula ke Masjid Nabawi untuk menziarahi Makam Rasullullah dan Perkuburan Baqi. (Tak boleh tangkap gambar). After ziarah, kami sembahyang di Raudah - tempat makbul doa. Punya ramaiiiii manusia di Raudah ni.  Susah mo sembahyang dengan kusyuk di Raudah coz polisnya jahat. Dia suruh kita sembahyang cepat-cepat sebab terlampau ramai orangkan. Tapi ampit jugak aku la. Banyak perempuan Arab yang big size. Bila aku sujud, aku tersujud di punggung dorang. Bila aku bangun dari sujud, kain tudung dorang terbungkus di kepala aku. Hmm... dugaan.... kweng-kweng-kweng.

Jam 12.00 malam kena tutup mata walaupun roommateku (Hubby) bising ngorok sebab subuh kena bangun jam 2.30 pagi untuk solat Subuh. After solat subuh, balik hotel for breakfast then bersiap untuk program lawatan. Proram lawatan bermula jam 7.00 pagi. Hmm.... bayangkan aktiviti seharian kami. Memang full!! Hmm... ngantuknya aku time tu.... aduiii....

Tengok jadual harian kami ni:-

2.30am : Mandi/Bersiap 
3.15am : Bertolak dari hotel ke Masjid (Solat Jemaah Subuh jam 4.17am) 
5.15am : Balik Hotel 
7.00am - 10. 30am : Program Lawatan 
11.15am : Bertolak dari hotel ke Masjid (Solat Jemaah Zohor jam 12.19pm)
1.30pm : Balik Hotel/Lunch
3.00pm : Bertolak dari hotel ke Masjid (Solat Jemaah Asar jam 3.45pm)
4.30pm : Balik Hotel/Rehat/Mandi
6.15pm : Bertolak dari hotel ke Masjid (Solat Jemaah Maghrib jam 6.54pm & Isya jam 8.24pm)
9.00pm : Balik Hotel/Dinner/TidurZzzzz....

Please take note that my mummy memang mau kami bertolak dari hotel ke masjid 1 jam or 45 minit sebelum masuk waktu sebab mau cari tempat yang bagus. Kalau lambat, nanti tak dapat tempat. Cuma dapat tempat di belakang-belakang, jauh dan terpuruk.  Karang terpaksa sujud di punggung Arab lagi!! Oh ya! Dorang ni lain sikit. Kita kena duduk rapat-rapat. Kalau ada sikit ruang jak, ingatkan dorang nak limpas/lalu tepi kita. Rupa-rupanya dorang mau sembahyang di sebelah kita la pulak!

Ini adalah pemandangan Masjid Nabawi daripada luar. Yang gambar 2 di bawah tu pulak gambar di dalam Masjid Mekah.  (Sorry gambar tak teratur).

Day 3 (9 Mei 2009) 
Program lawatan hari ini bermula dari jam 7.00am - 10.30am.

Sesiapa yang bersuci (mengambil wuduk) di rumahnya kemudian pergi ke masjid Quba' lalu mendirikan sembahyang di dalamnya, ganjarannya samalah dengan pahala ibadat Umrah. 

Uhud adalah kawasan perang besar antara kaum Muslim dengan kafir Quraisy yang peristiwanya akan terus dikenang hingga akhir masa. Jabal Uhud (gunung Uhud), tidaklah begitu besar, tingginya kira-kira 1.050 meter.  Berlokasi sekitar 5 kilometer sebelah utara kota Madinah. Sebelum dibangun oleh pemerintah Kerajaan Saudi, Jabal Uhud selalu dilewati oleh jamaah yang masuk ke Madinah maupun yang menuju Makkah. Letaknya memang di pinggir jalan raya menuju kedua kota itu.

Dinamakan dengan Masjid Qiblatain kerana turunnya ayat pindah qiblat yang bermaksud:
(Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram... surah Al Baqarah 144) ayat ini turun ketika Rasulullah(s.a.w) sedang solat Zohor di tempat ini iaitu di Bani Salimah. Maka ketika solat beliau berpaling mengadap ke Ka'bah(Masjidil Haram). Masjid Qiblatain ini terletak dekat lembah Aqiq di Jalan Khalid ibn Walid. Pembesaran masjid ini dilakukan pada masa Raja Fahd iaitu pada tahun 1405H/1987M dengan kos 54juta SAR. 


v.  Tapak "Masjid 7" 
vi. Pasar Kurma


Day 4 (10 Mei 2009)

Bertolak ke Mekah
Check out hotel dan bertolak ke Mekah. Perjalanan ke Mekah dalam 5 jam gitu. Singgah di Masjid Bir Ali untuk miqat Umrah.  Tiba di Mekah dalam jam 2.30 petang.  Kami sekeluarga menginap di Hotel Firdaus Palace. Manakala rombongan yang lain semua menginap di Hotel Firdaus Tower. Beza hotel dengan dorang cuma 5 minit jalan kaki. Kiranya hotel kami lebih dekat dengan Masjidil Haram. Jalan kaki dalam 10 minit gitu untuk ke Masjidil Haram. Hotel jangan komplen la. Sebab awal-awal lagi kami sudah kena warning bahawa hotel di Mekah biliknya kecil sikit. Bukan lagi kecil sikit. Kecil banyak. Hehehe. For me ok la... sekadar untuk tidur jak dan as long as bersih la.

Cuaca
Cuaca di Mekah tak la berapa panas seperti di Madinah. Rasanya macam cuaca di Malaysia ketika waktu tengahari. Dalam 36 celcius kali. Panas jugak tu kan? Tapi tak la sebahang yang di Madinah. Di sini cuacanya panas kering. So, kulit kita pun jadi kering. Yang amazingnya tu muka tak pulak berminyak. 

Masjidil Haram
Pengalaman pertama masuk kota Mekah macam agak takut juga. Well sebab macam-macam yang kita dengarkan.  So, bila masuk Masjidil Haram, kira senang hati dan amat bersyukur pasal dapat nampak Kaabah secara live.  Takut sudah ndak nampak Kaabah pasal Ustaz cakap ada jugak setengah orang yang tidak nampak Kaabah.  Tu la makanya ndak boleh tembirang... takbur.... Fyi, polis masjid di Masjidil Haram tak la strict macam di Masjid Nabawi.  Di sini dorang check random. Walau macam manapun, aku masih tak berani bawa camera.  Aku suruh laki yang bawa camera then jumpa hubby di pintu masjid untuk tujuan bergambar.

Umrah Pertama
Selepas Asar, kami sekeluarga telah mengerjakan tawaf dan sa'ie secara berjemaah dipimpin oleh Mutawif dari Indonesia.  Tak ingat pula namanya.

Gambar di bawah diambil ketika selepas sembahyang subuh
Curi-curi bergambar. Hehehe. 
Kalo gambar ni kecik, click to enlarge.  

Day 5 (11 Mei 2009)
Hari ni adalah acara bebas.  So, kiranya hari ni kami charge battery badan. Aku dan hubby tidur after breakfast dari jam 7am til 10.30am.  My sisters mengkali merayap for shopping.  Tempat shopping bertempiaran di luar hotel.

Day 6 (12 Mei 2009)
Seperti biasa program lawatan bermula dari jam 7.00am hingga 10.30am.  Lawatan hari ni adalah ke Ladang ternakan unta di Hudaibiyah dan Muzium Haramain.  Sebelum ke muzium, singgah di Masjid Hudaibiyah untuk Miqat Umrah (Umrah Kedua kali)

Kak Itok sempat membeli susu unta.  Konon susu unta ni bagus untuk detox.  Bikin birak la bah tu. Tapi akhirnya tu susu tidak juga diminum pasal takut sakit perut. Nanti kalau sudah ke masjid jauh pula mo cari jamban.

Di Ladang Unda Hudaibiyah

Di Muzium Haramain

Day 7 (13 Mei 2009)
Program lawatan hari ni seperti biasa dari jam 7.00am hingga 10.30am adalah ke Jabal Thur, Jabal Nur, Padang Arafah, Muzdalifah, Mina dan Miqat Umrah di Masjid Ja'ranah (untuk Umrah Ketiga kali).  Gambar lawatan boleh ditengok dari blog Elsa.


Day 8 (14 Mei 2009)
Tawaf Wida selepas Zohor dan bertolak ke Jeddah jam 3.30 petang. Perjalanan dari Mekah ke Jeddah memakan masa dalam 1 jam lebih gitu.  Singgah di Jeddah untuk membeli belah selama 1 jam.  Tiba di airport Jeddah dalam jam 10.00 malam. Syukur juga kami tidak dikenakan excess baggage.  Harga excess baggage dalam 1kg mau RM103.00.  Wah lumayan gitu. Rombongan kami yang lain banyak kena bayar pasal apa ndaknya. Berangkut dorang berabis. Banyak shoppingan dorang rupanya.  Ngantuknya menunggu di airport. Lama lagi flight kami ni. Tidur-tidur ayam lagi kami di airport ni.

Singgah di Jeddah untuk shopping. Make up tu hanya untuk tontonan. Bukan dibeli.

Day 9 (15 Mei 2009)
Bertolak dari Jeddah ke Brunei jam 3.05 pagi @ BI084 dan tiba di Brunei jam 6.25 petang waktu Brunei/Malaysia.  Bermalam di Hotel Brunei. Hotelnya kira ok juga la.

Day 10 (16 Mei 2009)
Bertolak dari Brunei ke KK jam 8.20am @ BI821 dan tiba di KK jam 9.00am.  Syukur Alhamdullillah kerana sampai ke tanah air dengan selamat.... Terasa rindu dengan Mekah. Huhuhu...

11 comments:

mzn said...

Alhamdulillah fam selamat kamu semua menunaikan ibadah umrah. Mudah2an aku pun sampai ke sana juga ... Amin.

Nal said...

Congrats completing your Umrah..sounds hard.

Ina said...

welcome home!! Syukurla semuanya selamat...mcm best plak pi umrah ni

CHINA DOLL said...

To MZN - TQ. Aku harap ko pun cepat-cepat pigi ke sana. Siok.

To Nal - Tidak la "hard" mana pun... ok bah. Siok... besttt!!

To Ina, memang best. Sempat aku doakan ko supaya ko dipanggil untuk ke tanah suci :)

CathJ said...

Mcm mau saja aku ketuk2 ni laptop...kecilnyaaaaaaaaaaa gambar mu iniiiiiiiiiiii!!!

Mcm sudah tau org gemuk, baru di bagi makan sebutir nasi....adui susah nya mengexplain...hihihi...

pendekkan ceritaaa....nda puas ni mau meningu photo... (u nda save di manakah? mcm facebook kah...)

Cantiknya masjid dia yaaa......itu baru di gambar kan....

Nah siapa yg belum ke tanah suci...kumpul2 lah duit p mekah...^_^

CHINA DOLL said...

To Cath,
Lucu bah ko ni. Aduii... hehehe. Tu gambar boleh click bah tu kasih besar.

CathJ said...

err...ya kah??? (budu nya saya...napa nda ku pikir?? kikikikik)

@dR3h said...

welcome back..hihi.. tetinggal keretapi la ba aku ni kan.. hihi.. alhamdulillah semua selamat sampai..
mcm best jak kamu umrah ni tau.. cantiknya gambar kamu d masjid time sembahyang subuh tu.. uii.. c ina jak ka d doakan umrah? aku ndak :P

CHINA DOLL said...

To Herda,
Ko tu lama menyepi.... aku mau masuk blogmu pun ko tak kasih. Si Ina tu pasal dia sudah pesan. Sebelum aku pigi aku tersempat baca blogku. Jadi yang mana yang ada minta pesan doa tu, aku doakan la bah...

Norti Sirin said...

Bestnya sgt teringat nak pegi..syukurlah u dah pegi..

Anonymous said...

general poll: kenapa org sabah mcm kureng kesedaran agamanya? review semula apa yg kamu tulis..kecerewetan di rumah Allah