Monday, May 20, 2013

Putu Piring/Bambu





Gambar ni tiba-tiba muncul di wall FB aku hari ini.  Huhuu.... berliur aku tengok... aduhhh.... sedapnya ni... sudah laa aku puasa ganti hari ni.  Huhuu...  betul-betul menggoda imanku.  Hehehe...  Agak-agak di mana mau dapat ni kuih kalau di KK ya??? Time bulan Ramadan jak ni baru ada berjual di   gerai/bazar Ramadan.  Urghhh..... Mo tunggu bulan Ramadan... nahhh kena tunggu 2 bulan lagi tu.  Huhuuu....  Sekian, untuk tatapan hari ini.  Telan air liur saja la...


Sedikit info daripada Ms. Wikipedia mengenai kuih ini:

Putu piring banyak dijual di pasar malam. Ia merupakan sejenis kuih yang diperbuat daripada tepung ubi, yang berintikan nisan atau gula Melaka. Ia dinamakan sempena bentuknya seperti piring, dan akan dibalut dengan kain putih sebelum dikukus dalam kukusan khas. Selepas itu, ia akan diletakkan di atas kepingan kecil daun pisang yang dialas dengan inti kelapa parut muda (nyiur kulit hidup).

3 comments:

QASEEH HATIKU QASEEH said...

Ada bh kwn jual no d kpyn tp dunno if dia masi jual tp if request mungkin dia bkin tu..bln posa mmg dia jual tp mmg sold out aku pn.x smpt mmbeli..nnt aku inbox no tel if ko btl2 mau mkn..

noughr said...

my companyclick for more have a peek hereanonymous Sourcewhy not look here

theslol said...

replica bags wholesale hong kong replica bags karachi replica bags and watches