Friday, May 8, 2020

My First Trial Puding Caramel

Sejak menjak PKP ni... rajin pula masak memasak.  Hihihi.  So, hari ni aku mau share resepi puding caramel yang aku buat hari tu.  Puding caramel ni is my favourite sebenarnya.  Kalau jual di kedai sepotong (1 slice) kadang ada yang RM4.00.  Mahal.  Jadi tetiber... menggoogle la cara-cara membikin puding ni.  Rupanya senang pulak ya.  So, here it is.  My first trial buat puding caramel.

Bahan untuk gula caramel:

90 gram gula
5 sudu makan air
Sedikit mentega

Cara-cara:

1.  Mula-mula buat gula caramel terlebih dahulu.  Masukkan gula (90gram) ke dalam periuk.  Masak dengan api sederhana.  Kacau sentiasa hingga cair dan bertukar perang.  

2.  Kemudian kecilkan api dan masukkan air (5 sudu makan).  Kacau dengan pantas supaya gula caramel tidak hangus.  Kacau rata hingga gula hancur sebati dan tutup api.

3.  Sapu sedikit mentega di permukaan acuan.

4.  Masukkan gula caramel ke dalam acuan dan asingkan.


Bahan-bahan untuk puding:

5 biji telur
500ml susu sejat/susu segar (saya guna susu cair jenama IDEAL)
80 gram gula
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara:

1.  Panaskan susu sejat ke dalam periuk bersama gula di api yang kecil.  Kacau sentiasa supaya gula hancur dan tidak mendidih.  Matikan api.

2.  Masukkan telur dan esen vanilla ke dalam adunan dan putar selama 10 saat sahaja (jangan sampai telur kembang)

3.  Kemudian masukkan susu yang telah dimasak tadi ke dalam adunan dan kacau rata hingga sebati.  

4.  Akhir sekali masukkan ke dalam acuan perlahan-lahan.

5.  Kukus selama 40 minit hingga masak.


Tadaa... siap sudah puding caramel saya.  FYI,  untuk bikin puding ni, aku tingu dari sini.  Korang boleh tengok cara-caranya dekat situ.  Memang mudah dan sekejap saja.


Setelah puding sejuk (agak-agak dalam sejam begitu), potong keliling puding dengan pisau tajam dan terbalikkannya di atas piring (yang dalam) sebab takut air puding meleleh keluar.  Jangan jadi macam aku.  Adakah aku pakai pisau butter 😹😹😹.  Sumpak bah siring-siring pudingku.  Hahaha.  Masukkan puding ke dalam peti sejuk untuk disejukkan.  


But... still cantik juga bah.  Bukan juga pertandingan kan.  Hahaha... my first trial. So, not bad la.  Puji diri sendiri lagi... Hahaha... bangga bah dapat bikin puding.  Kah kah kah.   





Ndak sangka ooh menjadi juga aku bikin ni puding.  Sedap pula tu.  Rasa gula hangusnya pun sedap.     Ni kalau mamiku nampak ni mesti dia senyum.  Hahaha... Well, kalau aku bikin agar-agar pun dia sudah bangga.  Apa lagi kalau up sikit.  Tau la... aku kan paling kurenggg mahir dalam bab-bab masakan dalam family.  Tapi yang lucunya, saya ada restoran pulak.  Can't believe it.

By the way, mau juga share cerita di sebalik penyediaan puding ni.  Masa aku tengah kukus puding tu dalam periuk kukus.  Tetibe... periuk kukus aku buat hal.  Periuk aku bucur  😱😭.  keluar-keluar air. Panik nya makkk.  Mujur jumpa periuk lama (periuk indon bunga-bunga) hahaha.  Nasib size tu ngam ya.  Hahaha.  Jadi moral of the story, ini membuatkan aku bersemangat untuk membeli food steamer letrik.  So, entry/post seterusnya adalah pasal food steamer.  Thanx for reading my post.



No comments: