Saturday, May 16, 2020

My Ikan Steam Kerapu Merah

Hari ni laki beli ikan kerapu merah dari pasar Menggatal.  First time la membeli ikan kerapu ni.  Sebab aku balik-balik suruh beli ikan yang aku boleh steam guna my TRIO.  Jadi betul-betul dibelikannya aku ikan kerapu.  Bukan alang-alang ya.  Beratnya 1.1kg.  Harganya cuma RM17.00.  Hokayyy.... that was cheap ya. 

Jadi, aku pun semangat la mau men-steam ini ikan.  Resepi stim ikan kali ni aku mau cuba guna resepi dari my friend si Suzana sebab aku nampak dia selalu post-post gambar ikan stimnya dekat IG yang nampak sangat menarik.

Aku siap gambar ikan tu dan send sama bapaku.  Bapaku call aku and ajar cara potong tu ikan supaya ikan tu boleh dikasi tiarap di atas piring ๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†.  Well, food presentation is very important.  Preparing untuk stim ikan ni sekejap sebenarnya.  Mudah dan sangat senang sebab bahan-bahannya tidak banyak.  Memang semua bahannya ada dalam icebox sudah.

So, menu berbuka puasa hari ini adalah sangat simple.  Ikan kerapu steam kicap and sayur sawi garlic.  Ikan tu masak ngam-ngam waktu berbuka. Dia punya rasa.... maigattt... Wow! SANGAT SEDAP! And tidak mengecewakan.  Thank you Suzana.  I lop u ๐Ÿ’–๐Ÿ’‹. #achievementunlock! Hahaha..




I want to share with you gais dia punya resepi di sini.  Mungkin ada yang berminat mau cuba kan.

*Bahannya:

1 ekor ikan kerapu merah
Fish sauce (Entah apa brand)
Seafood sauce (aku guna Lee Kum Kee)
Sos tiram (juga from Lee Kum Kee)
Kicap soya cair (aku guna KIKOMAN)
Lada putih
Sesame oil (minyak bijan)
Sikit gula
Maggie Cukup Rasa

*All mix with hot water.  Baru siram atas ikan, perap kejap.  Aku perap dalam 30 minit gitu. Then steam tu ikan.  Aku set 20 minutes guna steamer TRIO ku.  Memang power.

5 minit sebelum ikan tu masak, aku masukkan halia hiris.  Then after 20 minutes, ikan sudah masak... baru la i tabur aksesories.  Korang boleh letak apa ja yang korang suka.  Yang ni aku letak halia hiris (goreng), bawang putih dicincang (goreng), daun bawang (hiris) dan daun sup.  Kalau ada daun ketumbar lagi wangi.  Tapi since tiada ketumbar, aku kasi letak daun sup ja la.  But before aku letak aksesories, aku tuang lagi sedikit minyak bijan di atas ikan supaya wangi.  Kasi perfume-perfume dia sikit ๐Ÿ˜†.  

Okay, selamat mencuba.

No comments: