Tuesday, June 2, 2020

Ikan Masak Asam Pedas

Hari ni i masak Ikan Asam Pedas Melaka/Muar style.  Resepi dishare oleh my biras (orang Muar) πŸ˜€.  Kalau aku rajin, aku memang akan post masakanku dekat blog pasal untuk memudahkan aku rujuk resepi/cara masak setiap kali mau memasak. Aku ni cepat pelupa.  Setiap kali mo masak memang aku akan refer buku/blogku πŸ˜†πŸ˜….

So, ini la dia masakanku yang tidak seberapa.  Merah sangat la mak ngah hahaha... but yang penting sedap πŸ˜†πŸ˜†πŸ˜†... i loikeee...


Ok tuan/puan, resepinya adalah seperti berikut:

Bahan-bahan:

Ikan (i guna ikan jenahak merah - my favourite fish)
Bawang merah*  
Bawang putih*  
Bawang besar*  
Kunyit hidup*
Sedikit belacan*  
Lada kering (blend)
Serai (diketuk)
Daun kesum
Air asam jawa
Kacang Bendi
Tomato (belah 4)
Garam/ajinomoto
Minyak masak
Sedikit lada hitam (tetapi saya tidak letak)

Cara-caranya:

1.  Blend semua bahan-bahan bertanda * dan tumis hingga kuning/sedikit garing.
2.  Kemudian masukkan serai dan lada kering (yang telah diblend).  Tumis hingga pecah minyak.
3.  Masukkan air asam jawa, lalu masukkan ikan, sedikit air dan daun kesum.
4.  Apabila mendidih masukkan kacang bendi, tutup periuk dan kecilkan api.
5.  Masukkan tomato agak-agak sebelum ikan masak.
6.  Masukkan perasa dan matikan api.
7.  Siap. 

Senang kan πŸ˜„



Selamat mencuba gaisss 😊

No comments: