Tuesday, April 14, 2009

Shanghai Trip - Episode 3

Sorry lambat update blog pasal Streamyx buat hal lagi. Kejap ada kejap tiada. Kalau komplen, malar tu telefon tak kena angkat. Jawapannya asyik aku bercakap dengan mesin operator.

Noon at the Museum

Hari terakhir kami di Shanghai, kami menyempat pergi ke museum. Tak banyak gambar yang diambil. Pasal melawat museum bukan la kesukaan/kegemaran aku. (Kegemaranku adalah bershopping) Tapi memandangkan aku sudah penat jalan kaki kerana mencari tu Dimei Shopping Center yang terletak di area yang berdekat dengan museum, so aku singgah jak la ke museum ni. Afterall sebab free admission. Masa kami pigi ni museum, dia punya main entrance tengah renovation. Jadi kami kena berpusing satu bulatan untuk masuk dari pintu belakang. Hmm... penatnya. Sempat lagi tu duit aku terjatuh/tercicir on the way mencari pintuk belakang museum. Nasib baik ada cina-cina tua (aku rasa tourist juga la), teriak aku dalam bahasa cina yang cuba mengasi tau aku bahawa duit aku jatuh/tercicir. Aku ingat aku kena maki cina bah sudah time tu. Hehehe. Aku rasa macam bukan duit aku. Tapi dia mati-mati cakap itu duit aku. Jadi aku ambik jak la. Nasib juga duit yang tercicir tu sikit. Macam dalam RM15-20 duit kita la...
Sewaktu berada di museum, aku tertarik dengan satu patung cina ni. Aku rasa dia ni maharaja yang kejam kerana adakah dia pijak baby!! Entah samada dia pijak baby or orang kerdil la. Cuba tengok gambar di bawah ni. (Click the photo to enlarge). Itu saja la yang menarik perhatianku dalam museum cina ni. Yang lain-lain tu... biasa-biasa laa... setakat pasu-pasu boleh tengok di Jalan Tuaran. Hihihi. Oh ya... by the way, dia punya museum ni besar dan macam ada 5 or 6 tingkat ya. Bentuk di dalamnya macam Pavillion KL la pulak (Ketara yang aku ni suka pigi shopping mall kan. Hehehe)


Shanghai Night

Ini gambar-gambar ketika berada di The Bund dan di Pedestrian Nanjing Road East. Cantikkan Shanghai di waktu malam. City that never sleep kunun. Ndak pandai ngantuk la Shanghai ni kan?



Shanghai Noon

Ini gambar ketika siang berada di area Shopping Mall (Nanjing Road West) dan di Yu Garden. Paling laki aku benci pigi ke Yu Garden ni. Ramai orang. Mostly tourist la. Banyak jual souvinier. Baru tu kalau mo cari teksi untuk pulang ke hotel punya la payah. Kalau mau que di taxi stand pun ada orang lain yang main buyuk menahan teksi dari depan. Kurang hajar betul! Dan driver taxi tu pula melayan. Aduii... dasyat dorang ni. Tiada disiplin bah.

11 comments:

CathJ said...

Cantik nya photo...tapi gerammmm lah too small....hampir tersentuh hidung di skrin gara2 mau meningu...hahahha

Nal said...

Sorry lah..aku yang suruh kamu pegi Yu Yu Garden....memang ramai orang tapi aku rasa lawa betul tempat tu...starbucks dia pun stail cina...

CHINA DOLL said...

To Cathj,
Kasih click tu photo to enlarge. Nampak besar tu.

CHINA DOLL said...

To Nal,
Aku ok jak pigi tu Yu Garden. 2 kali aku pigi sebab mengangkut souvinier. Hehehe. Tp aku tak jumpa pulak starbucks yang ko maksudkan tu. Ndak tahan lakiku di situ. Banyak orang. Lagi satu, dia tidak suka orang memaksa kami mo membeli segala jam LOLEX. Hihihi.

Nal said...

Hihihihihi....kejam kan penjual di situ....ada satu perempuan tu, sudah lah muka macam tongkang pecah, paksa aku beli beg coach fake....(sebab aku pakai beg coach waktu tu). Dia cakap beg aku fake lagi....hehehehehehe....

rahma said...

sukanya aku tengo gmbr mu yg shanghai night tuh... lawaaaa... ^-^

Alicia Kee said...

cilakanya ba patung jahat tuh...dia memijak baby tu smbil senyum lagi tuh....

Geertje said...

Love your Shanghai pics.
Was there last year; great city and really nice to see it again thru your eyes.
Geo

yanmaneee said...

steph curry shoes
off white nike
kobe shoes
off white clothing
hermes
yeezy shoes
supreme hoodie
nike shox for men
jordans
curry 6

tysoo said...

replica bags for sale replica bags philippines greenhills replica bags manila

taydoez said...

why not try here find out Going Here This Site her latest blog you can look here